מגזין לקוחות מודפס או אינטרנטי

יש ואומרים כי הדרך הטובה ביותר לשימור לקוח היא בניית מגזין לקוח. מגזין המבוסס על תכנים של הפירמה המשווק ישירות לתיבת הדואר של הלקוח. חברות רבות הגיחו עם מגזיני לקוח בכל התחומים. תיירות, רכב, אופנה ועוד, משתמשים במיטב חברות התוכן והגרפיקה על מנת להוציא את המוצר הטוב ביותר עבור לקוחותיהם. כל פסיק, כל שורה, כל מילה נכתבת ועוברת הגהה המוצר חייב להיות מושלם. הדפוס מקבל את הלוחות בברכה ומהתנור יוצאים מגזינים רבים, מנוילנים הנשלחים ישר לתיבת הדואר של הלקוח. בכתבה זו  נחשב יחדיו מהי העלות של מגזין לקוח ונבדוק את כדאיותה.

נאמר כי אנו רוצים להדפיס ולערוך קטלוג  של 24 עמודים. עלות בניית הגריד והעיצוב של הקטלוג  תעמוד על כ-8,000 שקלים. עלות הכנת הכתבות (10 במספר נניח) תעמוד על 5000 שקלים. עלות ההדפסה לכל 1000 קטלוגים  תעמוד על 6000 שקלים. עלות המשלוח לכל 1000 קטלוגים  תעמוד על 2000 שקלים (תעריפי דואר).

נניח שלחברה 5000 לקוחות אליהם היא רוצה לדוור את הקטלוג  בכל חודש. משמע: הדפסה בלבד- 30,000 שקל משלוח בלבד- 10,000 שקל שאר התוספות – 13,000 שקל. עלות הכנה של קטלוג  כולל הדפסה ומשלוח שווה להוצאה של 53,000 שקל בממוצע. אם נכפיל זאת בכל חודש נגיע להוצאת שימור אסטרונומית של 600,000 שקל, על מנת לשמור על קשר עם הלקוח. זאת הסיבה שאין אנו רואים כמעט מגזיני לקוחות מודפסים. באתרי חברות האשראי של ויזה וישרכרט ניתן לראות כי באופן הדרגתי עוברים לקטלוג דיגיטלי  כזה שניתן לדפדף בו וליהנות בדיוק כמו ספר ביד. העלות הגבוהה של הפקת קטלוג מודפס  גורמת לפירמות רבות להתלבט האם יחס הוצאת השימור שווה ליחס נטישת הלקוחות. במילים אחרות האם המגזין המודפס ועליותיו גורמות לי לירידה בנטישת הלקוח שלי. אם אני משקיע סכומי עתק במגזין האם זה אומר שהלקוח מטפח וימשיך לטפח נאמנות?

השאלות הן מורכבות וברור שאין די בעשייה ה אחת ובפעולה אחת לטפח את נאמנות הלקוחות. בשנים האחרונות ישנה התפתחות לכוון הקטלוג הדיגיטלי המהווה תחליף נוח ובעלויות זולות לקטלוג המודפס. אנו רואים כי פירמות רבות משתמשות בטיפוח נאמנות הלקוחות שלהם באמצעות בנייה של מועדוני לקוחות באינטרנט, שם בזירה הזו העלויות זניחות והמדיה היא מדידה. רק באינטרנט ניתן באמת לדעת כמה ראו, צפו, הקליקו ושהו בקטלוג או באתר. ברור שאין תחליף לישיבה על ספת העור שלנו או באסלת החרסינה היפה שלנו ולדפדף ולעלעל בקטלוג/מגזין אותו אנו מקבלים בדואר, אך האם באמת ההשקעה הגדולה הזו כדאית? בעידן של צמצום תקציבי שיווק אני בטוח כי חברות רבות ישהו ואף יבטלו את המגזינים המודפסים ויעברו למדיה הנצפית ביותר, המדידה ביותר והמגיבה ביותר – האינטרנט. החברות הגדולות המהוות את העוגנים, ימשיכו בפעילויות נוספות לשמר לקוחות.

לסיכום מגזין/קטלוג לקוח טוב לחברה שמספר הלקוחות שלה אינו רב, אחרת זה כבר לא כלכלי וכמובן העדיפות היא האינטרנט שם ניתן למדוד כל פעולה ופעולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *